Minęło trochę czasu
od wyników z egzaminu wstępnego, ochłonąłeś, „uczciłeś” pewnie nieraz swój
sukces, więc czas zadbać byś pojawił się na upragnionej liście aplikantów.
Zapewne otrzymałeś już list z wynikiem i gratulacjami z Izby, w których Izba
przygotowała dla Ciebie spis dokumentów, wskazała termin ich dostarczenia i
miejsce.
Jeżeli Izba nie
była tak łaskawa i nie zamieściła informacji na swojej stronie internetowej,
czy też w liście przesłanym do Ciebie, pomogę Ci uporządkować kilka istotnych
informacji.
Na początek lista dokumentów, które musimy złożyć do Izby, następnie poniżej znajdziesz wzór dokumentów składanych do Izby.
No to zaczynamy!
Składamy:
1. wniosek o wpis na listę aplikantów radcowskich – dokument adresujemy do właściwej Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych (nie szukaj wzoru, Minister Sprawiedliwości jeszcze nie wydał rozporządzenia w tej sprawie😉)
2. dokument potwierdzający wykształcenie prawnicze, a może to być:
a) odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych w Rzeczypospolitej Polskiej lub
b) odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem – obowiązek ten powstaje, w przypadku osób, które ukończyły wyższe studia prawnicze na uczelni działającej w systemie szkolnictwa wyższego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, a także państwa członkowskiego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub wyższe studia prawnicze prowadzone wspólnie przez uczelnie działające w systemach szkolnictwa wyższego państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub
3. odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem oraz dokument potwierdzający, że dyplom ukończenia studiów wyższych uzyskany za granicą jest uznany za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi na podstawie umowy międzynarodowej określającej równoważność, a w przypadku braku takiej umowy dokument potwierdzający nostryfikację dyplomu – w przypadku osób, które ukończyły wyższe studia prawnicze w innym państwie niż wyżej wymienione.
Nie muszę dodawać
kto musi przetłumaczyć dyplom ukończenia studiów😊
Pamiętajmy, że jeżeli
dyplom złożyliśmy już w oryginale, odpisie lub kopii notarialnie poświadczonej
za zgodność z oryginałem na etapie składania wniosku o dopuszczenie do egzaminu
wstępnego – nie ma konieczności ponownego składania dokumentu.
4. aktualną informacją
o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego – wydanie dokumentu
kosztuje nas 30,00 zł. Płatne przelewem lub w kasie sądu. Pamiętajmy, że data
opatrzenia informacji nie powinna być wcześniejsza
niż miesiąc do dnia złożenia wniosku o wpis na listę aplikantów. Ponadto
uważajcie, bo wydruk wizualizacji dokumentu elektronicznego „Informacja o
osobie z Krajowego Rejestru Karnego” nie jest dokumentem, o czym Ministerstwo
Sprawiedliwości informuje na stronie internetowej pod adresem: https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web,
5. oświadczenie
kandydata o korzystaniu przez niego w pełni z praw publicznych oraz o
posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych (Podstawa prawna -
art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 w zw. z art. 33
ust. 2 Ustawy o radcach prawnych
I ostatni najprzyjemniejszy dokument.
6. potwierdzenie opłaty za
wpis na listę aplikantów radcowskich – aktualna wysokość opłaty to 200,00 zł (tj. 10% minimalnego
wynagrodzenia za pracę). Opłatę uiszcza się na rachunek właściwej Okręgowej Izby
Radców Prawnych.
Zbiór
przygotowanych dokumentów wysyłamy listem (na wypadek bałaganu na poczcie,
proponuję poleconym, najlepiej ZPO) na adres Okręgowej Izby Radców Prawnych lub
zanosimy osobiście do Izby. Gdy zanosimy osobiście, warto mieć kopię składanych
dokumentów, gdzie pracownik Izby zamieszcza adnotację o wpływie dokumentów.
Poniżej wzory
dokumentów załączanych do wpisu na listę aplikantów radcowskich:
1. Wzór wniosku o wpis na listę aplikantów radcowskich:
W prawnym górnym rogu wskazujemy standardowo miejscowość i datę, adresujemy
do właściwej rady okręgowej, poniżej po lewo wskazujemy nasze dane osobowe, a
ponadto:
WNIOSEK
O WPIS NA LISTĘ APLIKANTÓW RADCOWSKICH
W
związku z otrzymaniem pozytywnego wyniku z egzaminu wstępnego na aplikację
radcowską w 2017 roku, zwracam się z uprzejmą prośbą o wpisanie mojej osoby na
listę aplikantów radcowskich.
2. Wzór oświadczenia o korzystaniu z pełni praw publicznych i posiadaniu zdolności do czynności prawnych
W prawnym górnym rogu wskazujemy standardowo miejscowość
i datę, adresujemy do właściwej rady okręgowej, poniżej po lewo wskazujemy
nasze dane osobowe, a ponadto:
OŚWIADCZENIE
Oświadczam,
iż korzystam w pełni z praw publicznych oraz że posiadam pełną zdolność do
czynności prawnych i tym samym spełniam wymogi określone w treści art. 24 ust.
1 pkt 3 i 4 w zw. z art. 33 ust. 2 Ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach
prawnych (Dz. U. 2016 poz. 233 z późn.
zm.).
3. Wzór oświadczenia – postępowania karne i dyscyplinarne
W prawnym górnym rogu wskazujemy standardowo miejscowość i datę, adresujemy do właściwej rady okręgowej, poniżej po lewo wskazujemy nasze dane osobowe, a ponadto:
OŚWIADCZENIE
Oświadczam,
iż wobec mnie nie toczą się i nie toczyły postępowania karne i dyscyplinarne, i
tym samym spełniam wymagania określone w art. 24 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 33
ust. 2 Ustawy o radcach prawnych (Dz. U.
2016 poz. 233 z późn. zm.).
Mam nadzieję, że pomogłem. Masz pytania, wątpliwości pisz
śmiało!
Komentarze
Prześlij komentarz